بررسی تأثیر مطبوعات دوره پهلوی دوم در هویت زنان (مورد مطالعه مجله بانو 1323-1326) |
کد مقاله : 1185-HPICONF |
نویسندگان |
ملیحه عابدینی * گروه ارتباطات دانشگاه باقر العلوم |
چکیده مقاله |
دوران پهلوی، رویکرد به زن با تکیه بر ارزشهای فرهنگ غربی و با گفتمان نوین از زن ایدهآل معنا گردید. در پرتو این بازنمایی، رسانه-های زمانه همچون مطبوعات و مجلاتی مانند بانو در برجسته سازی این هویت بیگانه نقشی چشمگیر ایفاء نمودند.در این راستا ، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال برآمده که شاخصههای زن ایدهآل سنت گریز دوران پهلوی در نظام معنایی مجله بانو چگونه برجسته سازی میگردید. بررسی تیتر های پرتکرار در سه سال انتشار مجله مذکور ، مولفههایی همچون تننمایی، مد گرایی و آرایش برگرفته از نظام مادی گرای غربی را انعکاس می داد. در این عرصه، مولفههای مذکور و مضامین مستخرج ازتیتر های مجله بانو جدول بندی گردید . مقولههای فرعی در قالب سه مفهوم مذکور جای گرفت که به ترتیب مولفه مدگرایی و تن نمایی و آرایش برای الگودهی به زنان ایرانی را در تغییر سبک زندگی آنان از سوی مجله مذکور متقن میسازد. |
کلیدواژه ها |
زن ایدهآل ، مجله بانو، عریانگرایی، مدگرایی، آرایش. |
وضعیت: پذیرفته شده |