بررسی برنامه های مربوط به تاریخ مطبوعات در رسانه ملی
کد مقاله : 1120-HPICONF-FULL
نویسندگان
راضیه شیروانی دستگردی *1، اکبر مهری2
1علوم ارتباطات اجتماعی، علوم ارتباطات، علامه طباطبایی، تهران،ایران
2مدیریت رسانه، علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
چکیده مقاله
مطبوعات به عنوان یکی از مهم ترین رسانه های خبری در بازتاب تحولات، وقایع جامعه و جهت دهی به افکار عمومی؛ در سال های ابتدایی، با محدودیت‌ها و موانع مختلفی از جمله کنترل در محتوا و انتشار، سرکوب و تهدید مواجه بود اما باز هم به حیات خود ادامه داد و توانست در حوزه هدایت افکار عمومی اثرگذار باشد.رادیو و تلویزیون طی سال‌های اخیر نیز در جایگاه رسانه فرهنگ ساز با آگاهی بخشی به جامعه از طریق تولید برنامه‌های گوناگون، در جذب، اثرگذاری و افزایش گستره مخاطبان موفق عمل کرده است.هدف از این پژوهش، بررسی برنامه-های مربوط به تاریخ مطبوعات در رسانه ملی است. برای بررسی یافته‌ها از روش پژوهش کیفی و همچنین تحقیق کتابخانه‌ای، اسنادی و مراجعه به منابع و مآخذ در این حوزه استفاده شده است. این پژوهش در پی بررسی برنامه‌های رادیو و تلویزیون در دو حوزه «موضوع محور» و «شخصیت محور» به دنبال سنجش میزان فعالیت رسانه ملی در حوزه تاریخ مطبوعات است.در نهایت نتایج به دست آمده نشان می دهد که رسانه ملی با آگاهی کامل از اهمیت تاریخ مطبوعات، برنامه هایی با محوریت شخصیت‌های اثرگذار در این حوزه، مانند محمد محیط طباطبایی، سید ضیاءالدین طباطبایی و ... تولید و پخش کرده است.
کلیدواژه ها
تاریخ مطبوعات، رسانه ملی، رادیو، تلویزیون، افکارعمومی
وضعیت: پذیرفته شده
login