بررسی تطبیقی ارتقای سطح دانش و بینش زنان ایران در روزنامه‌های «دانش» و «شکوفه»
کد مقاله : 1098-HPICONF-FULL
نویسندگان
سهیلا نعیمی *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پس از انقلاب مشروطه، زنان نقش فعال‌تری در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، یافتند. در این زمان روزنامه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم اطلاع رسانی، اخبار و رویدادهای سیاسی و اجتماعی را منعکس می‌کردند. روزنامه‌نگاران زن نیز با بهره‌گیری از این ابزار اقدام به درج دیدگاه‌ها و نظرات و مطالبات خود نمودند. از دوره دوم مجلس شورای ملی تا به سلطنت رسیدن رضا شاه، به تدریج هفت روزنامه به مدیریت زنان در کشور منتشر شد. انتشار هر یک از این روزنامه‌ها گامی مؤثر در جهت رشد آگاهی و دانش زنان به شمار می‌رفت. نوشتار پیش رو ضمن بررسی تطبیقی ارتقای سطح دانش و بینش زنان در روزنامه‌های «دانش» و «شکوفه» که به فاصله کوتاهی از یکدیگر منتشر شدند، در صدد است با روش کتابخانه‌ای مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقالات و اطلاعات مندرج در این دو روزنامه، به این سؤال پاسخ دهد که «روزنامه‌های دانش و شکوفه با چه هدف‌ها و شیوه‌هایی در صدد ارتقاء سطح دانش و بینش زنان برآمدند»؟ یافته‌های پژوهش نشان می-دهد که گردانندگان روزنامه‌های دانش و شکوفه، با پایبندی بر نهاد خانواده و مبارزه با مفاسد اخلاقی و خرافات، از طریق درج اخبار مربوط به زنان موفق، مقایسه زنان ایرانی و خارج از کشور، آموزش خانه داری، تربیت فرزندان، بیان موانع و مشکلات سیاسی و اجتماعی، ارائه راهکارها و تقویت هویت ملی، حمایت از کالای ایرانی و... در صدد افزایش آگاهی اجتماعی و سیاسی زنان بر آمدند.
کلیدواژه ها
زنان، مشروطیت، مطبوعات، روزنامه دانش، روزنامه شکوفه
وضعیت: پذیرفته شده
login