تحلیل جامعه‌شناختی آینده مطبوعات
کد مقاله : 1053-HPICONF-FULL
نویسندگان
ابراهیم سلطانی نسب *1، عبدالله دولت آبادی2
1وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2وزارت علوم ، تجقیقات و فناوری
چکیده مقاله
مطبوعات به عنوان یکی از برجسته‌ترین عناصر فرهنگی کشور نقش موثری در نمایندگی افکار عمومی و شکل‌گیری وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی داشته است. امروزه با توجه به رشد شتابان فناوری‌های نوین و ظهور پیام رسان‌های مختلف در بستر فضای مجازی، قالب‌های متنوعی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی در دسترس عموم قرار گرفته که این امر موجب شده است که عده‌ای از پایان عصر مطبوعات مکتوب و سیطره فضای مجازی در عرصه ارتباطات سخن بگویند. از سوی دیگر، عده‌ای نیز معتقدند که مطبوعات و فضای مجازی دو قالب متفاوت هستند که حیات آینده یکی در گرو دیگری نیست و هر کدام بنابر اقتضائات و شرایط خاص اجتماعی و تاریخی می‌توانند بر فضای اجتماعی اثرگذار باشند. در این نوشتار ضمن بررسی ایده‌های مذکور، به دنبال آن هستیم که با نگاه جامعه‌شناختی و بهره‌گیری از رویکرد اسنادی و تاریخی بر خاص بودن مطبوعات مکتوب به عنوان یکی از موثرترین رسانه‌ها از جنبه محتوایی در عصر حاضر تاکید کنیم و نشان دهیم که آنچه در حال تغییر و تحول است قالب و ابزار انتقال پیام است و مطبوعات مکتوب به عنوان یک منبع اصلی و مهم تولید محتوا همچنان دارای نقش مرجعیت و هدایت‌گری در عرصه اجتماعی به شمار می‌رود.
کلیدواژه ها
آینده، آینده پژوهی، جامعه‌شناختی، فضای مجازی، مطبوعات مکتوب
وضعیت: پذیرفته شده
login