تحلیلی نظری پیرامون اثر بخشی رسانه های محلی اصفهان بر رخداد اجتماعی انقلاب اسلامی 1357
کد مقاله : 1039-HPICONF-FULL
نویسندگان
رضا صالحی *1، فائزه تقی پور2
1مدیرمسئول روزنامه یاقوت وطن
2دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده مقاله
این مقاله با هدف تحلیل محتوایی پیام های سه روزنامه استان اصفهان در سال 57 در بازه زمانی 17 شهریور تا 25 بهمن به منظور بررسی اثربخشی رسانه ها بر رخدادهای اجتماعی به ویژه انقلاب اسلامی 1357, از منظر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تنظیم شده است.
روش این مقاله نظری تحلیلی بوده و با استفاده از دو روش مشاهده نمونه های آرشیوی و مصابه با سه نفر از روزنامه نگاران پیشکسوت و فعال در آن رسانه ها به نام های 1: دکتر فضل الله صلواتی – 2: عبدالحسین جعفری 3: محمود زمانی به رشته تحریر در آمده است.
در رژیم های سیاسی مستبد، رسانه ها نیز باید انتقال دهنده نظرات مدیران باشند و سرپیچی از این وضعیت تبعات سنگینی برای اعضای رسانه دارد. در این بازه زمانی نیز روزنامه نگاران زیادی در اصفهان بودند که درگیر همین موضوع شدند.
اما اطلاع رسانی بی درنگ و بدون وجود شبکه های اجتماعی استوار بر مدار نت توانست به انتقال پیام های انقلابی و تسریع در رفتار مردم اثر بخش باشد.
در این بررسی دو مقوله 1: نیاز به دریافت پیام از سوی مردم (جامعه ی فعال در رخداد اجتماعی انقلاب) 2: انتقال سریع رویدادهای سیاسی و نقل قول های رهبران انقلابی ، اخبار اعتصابات ، اخبار تظاهرات، بیانیه های آیت الله سید حسین خادمی، آیت الله سید جلال الدین طاهری، سید علی اکبر پرورش در روند رو به رشد اعتراض ها و تظاهرات اثر بخشی مستقیم داشته است.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی :رسانه محلی ، اصفهان ، انقلاب اسلامی ، تظاهرات ، اعتصابات ، آیت الله سید حسین خادمی ، آیت الله سید جلال الدین طاهری ، سید علی اکبر پرورش ، عبدالحسین جعفری ، محمود زمانی ، فضل الله صلواتی.
وضعیت: پذیرفته شده
login