تحلیل نشریات داخلی نخستین واحد روابط عمومی مدرن در ایران (تحلیل محتوای کیفی نشریات اخبار هفته و نامه صنعت نفت ایران) |
کد مقاله : 1037-HPICONF-FULL |
نویسندگان |
عبدالرحمان علیزاده * عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان |
چکیده مقاله |
نشریات داخلی، علاوه بر کارکرد اطلاعرسانی به ذینفعان داخلی، انعکاس اقدامات روابطعمومیهای سازمانها هم محسوب میشوند، از این جهت به مثابه منبع مهمی از اطلاعات مرتبط با روابطعمومیها میتوانند منعکسکنندة تاریخ اقدمات ارتباطی سازمانها باشند. در همین راستا این مقاله قصد دارد با تحلیل دو نشریة اخبار هفته و نامة صنعت نفت به این پرسش پاسخ دهد که اطلاعرسانی به ذینفعان، از طریق انتشار نشریه در اولین روابط عمومی مدرن در ایران چه مسیری را طی کرده است و چه تفاوتی بین نشریههای داخلی شرکت نفت در دو مقطع اوایل تأسیس و یک دهه بعد از تأسیس روابط عمومی، به عنوان واحدی سازمانی در آن شرکت، به چشم میخورد؟ این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع تحلیل مضمونی استفاده کرده و با انتخاب هدفمند از بین شمارههای موجود در سامانه سنا کتابخانة ملی ایران، به شناسایی مهمترین مضامین بازنمایی شده در این دو نشریه و مقایسة تطبیقی آنها پرداخته است. نتایج تحلیل مضمونی به شناسایی ده مضمون مشترک در این دو نشریه رسید که عبارتند از تصویر از خود، اخبار، شرکت نفت، کارکنان، مسولیت اجتماعی، زنان، نامهها، علمی و ورزش. به طور کلی اخبار هفته در قالب ارگان مطبوعاتی شرکت نفت عمل نکرده است اما نامه صنعت نفت کاملا در قالب نشریه داخلی به ایفای نقش پرداخته است. |
کلیدواژه ها |
اخبار هفته ـ نامه صنعت نفت ـ نخستین روابط عمومی ـ شرکت نفت – نشریة داخلی |
وضعیت: پذیرفته شده |