تاثیر مطبوعات مجازی بر هویت ملی ادراک‌شده دانشجویان: مطالعه موردی اینستاگرام
کد مقاله : 1031-HPICONF-FULL
نویسندگان
امیررضا صفایی قهنویه *
دانشگاه صدا و سیمای حمهوری اسلامی ایران
چکیده مقاله
مطبوعات به عنوان جزئی از فرهنگ جوامع، نقش تعیین‌کننده‌ای در شگل‌گیری افکار عمومی به عهده دارند. در دهه اخیر، توسعه زیرساخت‌ها و امکانات تکنولوژیک منجر به گذار از مطبوعات چاپی به مطبوعات مجازی (مطبوعاتی که در بستر فضای مجازی -و به‌خصوص اینستاگرام- منتشر می‌شوند) گردیده است. در این میان، با توجه به اینکه هویت ملی به عنوان یکی از عوامل همبستگی کشور-ملت‌ها شناخته می‌شود، تاثیر مطبوعات مجازی بر گرایش به هویت ملی و ادراک آن بیش از پیش مورد توجه محققان قرار گرفته است. در همین راستا، این مطالعه تحت عنوان «تاثیر مطبوعات مجازی بر هویت ملی ادراک‌شده دانشجویان: مطالعه موردی اینستاگرام» انجام شده است. روش تحقیق این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ رشته‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) در مقطع کارشناسی (تعداد ۳۸۰ نفر) می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، ۱۹۱ نفر تعیین گردید. در این پژوهش، از پرسشنامه پاسخ‌بسته محقق‌ساخته ۳۰ سوالی به عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۷ تایید گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS، در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخص‌های آماری و در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون چندگانه متغیرهای پژوهش استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت(فعال بودن) کاربران رسانه اجتماعی اینستاگرام و هویت ملی ادراک‌شده آن‌ها رابطه معنادار منفی وجود دارد.
کلیدواژه ها
مطبوعات مجازی، هویت ملی، اینستاگرام، دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده
login