حقوق و تکالیف رسانه ها از منظر قرآن
کد مقاله : 1022-HPICONF-FULL
نویسندگان
موسی کاظم زاده *
پژوهشگر حوزه ارتباطات رسانه، فرهنگ و جامعه؛ دانشگاه تبریز، ایران
چکیده مقاله
در جهان معاصر؛ ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. آنچه که رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است. اما، اینها دلیل نمی شود که ما برده و اسیر این رسانه های گروهی شویم.خواست خداوند این است که ما انسانها آزاده و خوشبخت باشیم.
اسلام به عنوان کامل ترین و جامع‏ترین دین الهى شفاف ترین حق وحقوق، خوشبختى و رستگارى انسانها را در قرآن بیان کرده است و در آیات متعددى به این موضوع پرداخته است.
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مولفه های حق ، حقوق و تکالیف رسانه ها با رویکرد درون دینی به آیات قرآن و تبیین عناصر اصلی حقوق انسانها است. روش پژوهش، روش توصیفی- تحلیلی است. در این مقاله بر اساس گزیده ای از آیات قرآنی سعی شده است به زبان ساده «حقوق»و «تکالیف» وسایل نوین ارتباط جمعی از دید قرآن بیان گردد.
کلیدواژه ها
قرآن، حقوق، رسانه ها، عصر ارتباطات، اخلاق حرفه ای
وضعیت: پذیرفته شده
login